JEST ZGODA NA LOTNISKO CYWILNE W RADOMIU
   Minister Obrony Narodowej Radosław Sikorski podpisał decyzję o przekazaniu do 2020 roku Agencji Mienia Wojskowego trzech hektarów terenów lotniskowych położonych na Sadkowie. To pierwszy ważny krok w kierunku budowy cywilnego portu lotniczego w Radomiu. Minister w swojej decyzji zaznaczył, że przekazany teren musi zachować charakter lotniskowy. O przekazanie miastu trzech hektarów gruntów w północnej części lotniska na Sadkowie władze Radomia zabiegały od wielu lat. Wydzielenie z terenu lotniska gruntu i przekazanie go cywilnym władzom jest bowiem warunkiem koniecznym do utworzenia pasażerskiego lub towarowego portu lotniczego. Agencja Mienia Wojskowego ma otrzymać teren w III kwartale tego roku, a dopiero póŸniej będzie mogła go przekazać miastu.
   Władze Radomia ogłosiły też przetarg na opracowanie studiów wykonalności Cywilnego Portu Lotniczego w Radomiu. Dokument taki jest niezbędny w staraniach o uzyskanie koncesji, ale też do ewentualnych zabiegów o wsparcie ze strony funduszów unijnych.
   - Wokół lotniska było przez lata zbyt wiele bezproduktywnego szumu, dlatego nie chcę wypowiadać się w tej sprawie. Lepiej bez dużego rozgłosu doprowadzić sprawę do końca - tyle do powiedzenia na temat decyzji MON miał prezydent Radomia Zdzisław Marcinkowski.
   Pomysł utworzenia portu lotniczego w Radomiu napotyka na krytykę ze strony wielu ekspertów, którzy podnoszą głównie kwestię zbyt dużych kosztów takiego przedsięwzięcia.
   - Padają bardzo różne cyfry. Jedni mówią o 80 mln złotych, inni o 300 mln złotych. Póki dokładnie nie określimy jaki charakter ma mieć port lotniczy na Sadkowie, takie dyskusje są bezprzedmiotowe. Przecież teoretycznie istnieje taka możliwość, że obsługą ruchu lotniczego zajmą się na zlecenie specjaliści wojskowi. Wojsku też można zlecić na podstawie odrębnej umowy np. zabezpieczenie przeciwpożarowe - mówi chcący zachować anonimowość ekspert od spraw lotniczych. Z opinią taką nie zgadza się podpułkownik Krzysztof Baranowski Komendant lotniska na Sadkowie: - Wojsko nie ma uprawnień do obsługi cywilnego ruchu lotniczego. Jeśli chcemy zapewnić pełne bezpieczeństwo dla podróżnych to trzeba się liczyć z dużymi wydatkami na potrzebne urządzenia. Jedno jest jednak pewne - lotnictwo obok informatyki, to najszybciej rozwijające się na świecie dziedziny i budowa portu cywilnego w Radomiu na pewno ma sens - powiedział Krzysztof Baranowski. W Polsce obok lotnisk wojskowych cywilne porty powstały już m.in. w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i ostatnio Łodzi.
'Echo Dnia' (11.07.2006)
powrót ...