EKSPERCI UE: ROZBUDUJCIE LOTNISKO W RADOMIU
   Rozbudujcie lotnisko w Masłowie albo w Radomiu - podpowiadają Kielcom eksperci unijni w raporcie, do którego dotarła "Gazeta". To na podstawie tego dokumentu Komisja Europejska odmówiła przyznania pieniędzy na budowę lotniska w Obicach Radomskie lotnisko uzyskało właśnie pozytywną opinię Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To efekt przeprowadzonej wczoraj wizji lokalnej na Sadkowie.
   - Ryszard Brodowski, dyrektor departamentu lotnisk, Aleksander Komornik, główny specjalista do spraw certyfikacji oraz starszy specjalista Wojciech Ociesa oceniali przydatność Sadkowa do celów lotnictwa cywilnego. Opinia, którą wydali, jest jak najbardziej pozytywna, a według ekspertów ULC jest bardzo wymagający pod tym względem i taką opinię niełatwo otrzymać - ujawnia Katarzyna Piechota, rzeczniczka magistratu.
   Co dla nas oznacza pozytywna opinia ULC?
- Po pierwsze, podtrzymuje zasadność utworzenia w Radomiu portu cywilnego. Po drugie, to bardzo ważny argument w rozmowach z inwestorami i z Agencją Mienia Wojskowego w sprawie gruntów - wylicza Katarzyna Piechota.
   To druga w ostatnim czasie dobra informacja dotycząca postępów w tworzeniu cywilnego portu lotniczego na Sadkowie. Kilkanaście dni temu spółka Port Lotniczy Radom oraz strona wojskowa parafowały umowę operacyjną określającą zasady współużytkowania lotniska. Umowa czeka jeszcze na podpis dowódcy sił powietrznych. Nierealne prognozy
   Szanse radomskiego portu cywilnego rosną także dlatego, że Komisja Europejska nie przyznała Kielcom 39,2 mln euro na budowę lotniska w Obicach. "Gazeta" dotarła do raportu sporządzonego na zlecenie KE, gdy ważyły się losy Obic. W dokumencie jest sporo zarzutów zarówno do autorów regionalnego programu operacyjnego województwa świętokrzyskiego, jak i raportu, który dla miasta przygotowała Ove Arup. Według RPO całkowity koszt budowy portu lotniczego w Obicach wyniesie 78 mln euro, raport Ove Arup wskazuje na ponad 163 mln euro. Eksperci zewnętrzni potwierdzają, że suma 163 mln euro jest raczej realną kwotą, a pierwsza jest znacznie zaniżona. Z kolei Ove Arup unijni eksperci zarzucają, że zawyżyła liczbę przyszłych pasażerów, a co za tym idzie, przychody z ich obsługi. "Prognozy ruchu pasażerskiego wymienione w studium są wyższe niż wzrost osiągnięty do tej pory gdziekolwiek w Europie czy w Polsce, nie są więc realistyczne" - czytamy w raporcie. Według unijnych ekspertów prognozy Ove Arup są nawet 2-3-krotnie wyższe niż wyniki osiągane obecnie w jakimkolwiek porównywalnym porcie lotniczym, np. we Frankfurcie Hahn w Niemczech.
   Obic nie warto budować, nawet biorąc pod uwagę nowe miejsca pracy. Do 2026 r. port przyczyni się do powstania 1,5 tys. miejsc bezpośrednio i pośrednio, czyli jedno z nich będzie kosztować ponad 100 tys. euro. Dobre rady dla Kielc Co region świętokrzyski może zrobić, zamiast budować wielkie lotnisko w Obicach? Unijni eksperci radzą: zaprojektować lotnisko mniejsze, lokalne, klasy C; wydłużyć pas startowy w Masłowie do 1370 m („to nie da pełnego wyboru kierunków i częstotliwości połączeń, ale z pewnością obsłużyłoby przynajmniej kilka linii"; pomyśleć o rozbudowie lotniska w Radomiu; zapomnieć o budowie lotniska i skupić się na rozbudowie połączeń kolejowych i drogowych z istniejącymi lotniskami.
'Gazeta Wyborcza' (18.12.2007)
powrót ...